مگس ها و آلودگی غذایی — 3 دلیل که نمی خواهید مگس ها در نزدیکی غذای شما باشند

مگس ها و آلودگی غذایی آن‌ها را می‌شناسید؟ در این مقاله از مجله کنسل قصد داریم به شما بگوییم وقتی که یک مگس بر روی مواد غذایی شما می‌نشیند چه اتفاقاتی برای آن ماده غذایی به احتمال زیاد رخ می‌دهد. پس با ما تا پایان این مقاله همراه شوید.
در ایران، به‌ویژه در طول ماه‌های گرم تابستان، مگس‌‌ ‎های خانگی (musca domestica) که آفت‌های دائمی هستند دائماً در محل زندگی شما به دنبال فرصتی برای فرود آمدن روی غذای هستند. این حشرات موذی به دلیل تولید مثل فراوانی که می‌کنند به سرعت می توانند وارد حریم شما شوند و هر چه دوست دارند را آلوده و یا مصرف نمایند.
همان‌طور که از قبل به شما گفته‌ایم، در طبیعت، مگس‌ ها نقش مهمی در اکوسیستم دارند. آنها به تجزیه مواد گیاهی و حیوانی در حال پوسیدگی کمک شایانی می‌کنند، گیاهان را گرده افشانی کرده و غذای بسیاری از حیوانات دیگر را فراهم می‌کنند. اما در خانه شما آنها فقط . فقط یک آفت هستند.
شما می‌توانید با اسپری های حشره کش کنسل، دستگاه های حشره کش کنسل و . . . این آفات خطرناک را از محیط خانه و خانواده خود دور نگه دارید.
ما احتمالاً می‌توانیم صد دلیل را فهرست کنیم که چرا مگس‌های خانگی باید تا حد امکان از غذای انسان دور نگه داشته شوند، و بیش از ده‌ها دلیل در زیر وجود دارد که اگر آن‌ها را به طور دقیق جدا کنیم، می‌توانیم انگیزه‌های پرواز ممنوع خود را به سه دسته کلی سازماندهی کنیم:

1. مگس‌‎‌ ها می‌توانند بیماری ها و انگل ها را منتقل کنند

با توجه به اینکه مگس‌ها بیشتر وقت خود را در سرویس های بهداشتی و محیط های آلوده می‌گذرانند و انواع غذاهایی که معمولا می‌خورند بهداشتی نیست، تعجب آور نیست که حامل پاتوژن ها و انگل‌های متعددی هستند. در حقیقت یکی از موارد مهم آلودگی غذایی آن ها همین موضوع است.
در حقیقت تحقیقات نشان داده است، که مگس های خانگی دو برابر سوسک‌ها در معرض ابتلا به بیماری هستند، علیرغم این واقعیت  بیزاری بیشتر مردم از حشره دوم بسیار قوی‌تر است. شما برای مهار این حشره موذی نیز می توانیم به آموزش های مراجعه کنید.
اما شاید درجه حساسیت این موضوع را در بیماری هایی که منتقل می‌کنند بیابید. مگس‌ها ناقل چه بیماری هایی هستند؟ وبا، تب حصبه، سالمونلا، کرم و اسهال خونی در این لیست قرار دارند. اما حقیقت این است که شما هرگز نمی‌دانید زیرا هر میکروبی که در یک انبوه مدفوع، روی لاشه پوسیده یا در مکان های دیگر شوریده است، می تواند وارد یا داخل بدن مگس‌ ها و سپس به غذای شما شود.

 مگس‌‎‌ ها می‌توانند بیماری ها و انگل ها را منتقل کنند

2. شما نمی‌خواهید مایعات بدن یا مواد گیر کرده روی بدن مگس ها بخورید

جالب است بدانید که مگس‌ها دندان ندارند، و بنابراین، آنها هرگز نمی توانند مانند پشه شما را نیش بزنند. اما این موضوع برای آلودگی غذایی مگس ها می تواند خبر خوبی نباشد.
بدون دندان، مگس ها باید روی غذای خود تف کنند و سپس آن را ببلعند زیرا بزاق آن را نرم می‌کند. آنها همچنین ممکن است پس از مدتی غذا را در دهان خود دوباره تف کنند. مدفوع و ادرار مگس نیز ممکن است در جشن مگس غذا باقی بماند.
در نهایت، مدفوع یا مواد پوسیده گیاهان یا حیوانات مرده خود را به پاهای پرموی مگس و در سراسر بدن مگس می‌چسبند. این روشی است که بوسیله آن زنبورها و پروانه ها گیاهان را گرده افشانی می‌کنند و این روش انتقال تماسی در این مورد به روشی کمتر جذاب عمل می‌کند.

شما نمی‌خواهید مایعات بدن یا مواد گیر کرده روی بدن مگس ها بخورید

3. مگس ها تخم‌های خود را در غذایی که روی آن فرود می‌آیند، می گذارند

با توجه به زمان کافی روی غذا، مگس ها ممکن است از فرصت استفاده کنند و تخم های خود را در آن بگذارند. شما نمی‌توانید تخم‌ها را ببینید، اما آنها آنجا هستند.
و در مدت چند روز، انگل‌ها در غذا ظاهر می‌شوند. این هم یک چیز ناخوشایند برای دیدن و هم هدر رفتن کل غذا است. در محیط رستوران، ممکن است به معنای شکست در بازرسی بهداشتی یا از دست دادن مشتریان باشد.

اما در اینجا یک سوال اساسی پیش می‌آید: آیا باید هر غذایی که مگس روی آن فرود می آید را حتی برای یک ثانیه پرت کنم؟
برخی افراد اگر حتی برای یک ثانیه مگسی روی آن فرود بیاید بیش از حد محتاط می‌شوند و غذا را دور می‌اندازند. کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند که احتمالاً زمان بیشتری طول می‌کشد تا مگس ها غذا را  آلوده کنند. با این وجود، فهمیدن اینکه مگس ها با غذا چه می‌کنند، باعث می‌شود که فرد بخواهد فوراً به این شکل واکنش نشان دهد.

مگس ها تخم‌های خود را در غذایی که روی آن فرود می‌آیند، می گذارند

از اینکه ما را در این مقاله از مجله کنسل و سایر مقاله ها همراه می‌کنید، بسیار سپاسگزاریم.

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل