حشرات موذی خطرناک – 3 حشره موذی که در بدن انسان نفوذ می‌کنند

حشرات موذی خطرناک محیط اطراف خود را با همراهی ما در این مقاله از مجله کنسل بشناسید. دراین مقاله ما قصد داریم به شما سه مورد از حشرات موذی خطرناک که وارد پوست شما می‌شوند و ادامه حیات می‌دهند را به شما معرفی کنیم.

از میان ده‌ها و یا شاید صدها حشرات موذی خطرناک که می‌توانند به‌راحتی می‌توانند زندگی ما را سیاه کنند، تعداد کمی از آنها جایگاه ویژه‌ای در تصورات ما دارند. اینها حشرات موذی، خزندگانی هستند که به پوست ما می چسبند و یا به داخل آن فرو می روند.

شاید بتوان گفت از آنجایی که این حشرات موذی ما را سوراخ می کنند تا حیات خود را ادامه دهند، آنها نسبت به سایر حشرات وحشتناک‌تر و خطرناک‌تر به نظر برسند.

سه حشره‌ای که برای این مقاله در نظر گرفته‌ایم، همگی در یک چیز مشترک هستند. آن‌ها روی پوست یا زیر پوست ما تخم‌گذاری کرده و ادامه حیات می‌دهند. در برخی مناطق جهان، این آفات کاملاً ریشه کن شده اند. اما در مناطق دیگر، آنها تهدیدی بسیار واقعی برای سلامتی و بقای انسان‌ها هستند.

1.شپش و حشرات موذی خطرناک

همان‌طور که همیشه گذشتگان ما نیز عنوان کرده‌اند، شپش معمولی یک آفت واقعی و خطرناک محسوب می‌شود. جالب است بدانید در میان گونه‌های مختلف از این حشره، به صورت کلی سه دسته بزرگ از شپش ها وجود دارد که انسان را مبتلا می‌کند. ( شپش سر، بدن و شرمگاه).

شپش با گاز گرفتن و نوشیدن خون میزبان خود تغذیه می‌کند. جالب است بدانید که شپش‌های بدن روی خود پوست زندگی نمی‌کنند، آنها در لباس‌های افراد مبتلا زندگی می‌کنند و فقط برای تغذیه به سمت پوست فرد حرکت می‌کنند. اما شپش سر و شرمگاهی مستقیماً روی پوست زندگی می‌کنند.

شپش نمی تواند پرواز کند یا بپرد و فقط می تواند بخزد. هنگامی که شپش تخم می‌گذارد، این کار را در پایه یک ساقه مو انجام می‌دهد. تخم‌های بیضی شکل و معمولاً سفید، زرد یا رنگی شبیه به موهایی هستند که به آن چسبیده‌اند. لاروها پس از چند روز از تخم ها بیرون می‌آیند. کمی بیشتر از یک هفته بعد، لاروها بالغ شده و به افراد بالغ قادر به تولیدمثل تبدیل می‌شوند.

شپش انسان از طریق تماس نزدیک با انسان آلوده منتقل می‌شود. به عبارت دیگر، شما شپش را از حیوانات نمی‌گیرید.

2.کک چیگو یا کک شنی

دومین مورد از حشرات موذی خطرناک کک چیگو شناخته می‌شود. کک چیگو با نام‌های زیادی از جمله کک جیگر و کک شنی نیز شناخته می‌شود. صرف نظر از اینکه آنها را چه می‌نامید، این حشره موذی برای تغذیه روی پوست میزبان خود می‌چسبد، نفس می کشد، مدفوع می‌کند و حتی از طریق پشتی‌ترین جفت پای خود تخم می‌گذارد.

کک‌های جگر ماده به داخل پوست میزبان نفوذ می‌کنند و صدها تخم می گذارند. این دوره تخم‌گذاری می‌تواند تا سه هفته طول بکشد. سپس ماده‌ها می‌میرند و در نهایت از میزبان می‌افتند. پس از بیرون آمدن تخم‌ها، کک ها میزبان خود را گاز می‌گیرند و چرخه را ادامه می‌دهند. گره‌هایی که در اطراف کک‌ها ایجاد می‌شوند ممکن است مواد دیگری را نیز به درون خود راه دهند و خطر عفونت را افزایش دهند. عفونت کک چیگو را تونگیازیس می‌نامند.

3.کنه گال و حشرات موذی خطرناک

موجودی میکروسکوپی به نام کنه گال به‌راحتی می‌تواند دردسر بزرگی برای انسان‌ها محسوب شود. این کنه‌های ریز از طریق تماس پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. گال مخصوصاً در خانواده یا هر جامعه‌ای با جمعیت متراکم دردسرساز است. زندان‌ها، خانه‌های سالمندان و مراکز نگهداری از کودکان می‌توانند در برابر شیوع گال آسیب پذیر باشند. بدتر از آن، اولین باری که فردی به گال مبتلا می‌شود، ممکن است تا دو ماه هیچ علامتی نداشته باشد، اما همچنان در این مدت مسری خواهد بود.

جالب است بدانید که کنه گال به داخل پوست نفوذ می‌کند و چرخه زندگی خود را در آنجا ادامه می‌دهد. این چرخه شامل تخم‌گذاری نیز می‌شود.

از آنجایی که یکی از علائم آلودگی به گال خارش است، افراد مبتلا به گال در معرض خطر ایجاد زخم بر روی پوست خود در اثر خاراندن هستند. این زخم ها بعداً ممکن است عفونی شوند و وضعیت قربانی را تشدید کنند.

 

از اینکه ما را در این مقاله از مجله کنسل با موضوع معرفی سه مورد از حشرات موذی خطرناک همراهی کردید، بسیار سپاسگزاریم.

 

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل