حشره بید چیست و روش های شناسایی آن‌!

برای اینکه ما بتوانیم حشره بید را از بین ببریم در ابتدا باید بید ها را به خوبی بشناسیم. احتمالا برای شما اتفاق افتاده است که حشرات پروانه گونه‌ ای را در منزل خود مشاهده می‌کنید. اکثر افراد تصور دارند که این حشرات پروانه ها یا شاپرک های کوچکی هستند که از روی سرگردانی وارد منزل شما شده‌اند برای همین آن‌ها را با احتیاط گرفته و مجدد در طبیعت رها می‌کنند. چندین روز بعد سوراخ هایی را در لباس های پنبه ای و لباس های پشمی خود مشاهده می‌کنند و با تعداد خیلی بیشتری از این حشرات پروانه گونه مواجه می‌شوند غافل از اینکه بدانند مورد هجوم دسته‌ی زیادی از بیدها شده اند. در مجله کنسل قصد داریم شما را با انواع بید و روش های از بین بردن بید، این حشره موذی آشنا کنیم.

بید چیست؟

بید ها حشرات موذی پروانه گونه با قدرت تکثیر بسیار بالایی هستند که بسیار کوچک هستند. این حشره موذی در منازل ما نفوذ کرده و برای افراد خانواده خسارات مالی زیادی با از بین بردن مواد غذایی و لباس ها و پوشاک، بر جای می‌گذارند. این حشرات بی‌صدا پس از ورود به منزل شما به سراغ مواد غذایی شما می روند و ضمن تغذیه، به آن‌ها آسیب می‌زنند و یا وارد کمد لباس های شما شده و در لباس‌هایتان حفره و سوراخ هایی ایجاد می‌کنند. شما با مشاهده عکس بید در ابتدا فکر می‌کنید با یک پروانه بسیار زیبا مواجه شده‌اید غافل از اینکه با کمی دقت در عکس حشره بید متوجه خواهید شد این حشره موذی تفاوت محسوسی با سایر پروانه ها دارد و در بعضی مواقع، بسیار آلوده‌اند.

انواع بید خانگی

به صورت کلی اگر بخواهیم بید های خانگی را تقسیم کنیم می‌توانیم دو گروه کلی از آن‌ها را نام ببریم:
گروه اول بید لباس و یا بید فرش (بید قالی) است. این نوع حشره بید با ورود به منزل شما و رفتن به سراغ لباس های شما از پروتئین لباس های پشمی و یا فیبر سایر لباس های شما تغذیه می‌کنند و در نهایت شما آثاری مثل سوراخ شدن فرش و سوراخ شدن لباس خود را می‌توانید مشاهده کنید. نوع دیگری از بید ها، بید مواد غذایی (بید برنج، بید گندم، بید آشپزخانه) است. این بید ها معمولا در محیط آشپزخانه‌ها و علی الخصوص نزدیک جایی که غلاتی مثل برنج، گندم و جو نگهداری می‌شود، دیده می‌شوند. این حشرات موذی با ورود به کابینت های مواد غذایی شما، از آن ها تغذیه کرده و به مواد غذایی شما آسیب می‌زنند. وقتی از آفات مواد غذایی صحبت می‌کنیم بید مواد غذایی یکی از آفت های غذایی است که در صدر جدول قرار خواهد گرفت. جالب است بدانید که به بید مواد غذایی شب پره هندی نیز گفته می‌شود. قبل از هر چیز شما برای اینکه بخواهید از روشی برای از بین بردن بیدهای منزل خود استفاده کنید، ابتدا بایستی بید منزل خود را به صورت کلی شناسایی کنید تا بتوانید روش مناسب مبارزه با این حشره را انتخاب کنید.

علایم آلودگی بید

نکته مهمی که در این زمینه باید بدانید که آلودگی یک خانه به بید هیچ ارتباطی با بهداشت ضعیف و کثیفی محیط منزل ندارد و این موضوع باعث می‌شود که جلوگیری از ورود بید به خانه سخت تر شود. در واقع آلودگی یک خانه به بید مواد غذایی یا بید لباس، از ورود یک بید ماده به منزل شما شروع می‌شود. بید ماده به محض ورود به خانه شما، در لبه‌ های فرش، کابینت های چوبی، کمد لباس و . . . تخم گذاری می‌کند. تعداد تخمی که هر بید ماده در طول 2 الی 3 هفته‌ای زندگی خود می‌تواند از خود به جای بگذارد صد عدد است. تخم بید پس از مدتی به لارو بید تبدیل می‌شود. طول لارو بید، نهایتا 1 میلی‌متر است و با چشم غیر مسلح به سختی دیده می‌شوند. این لارو ها معمولا به شکل کرم های ریز و سفید رنگی هستند که از پروتئین درون الیاف و لباس‌های پشمی تغذیه کرده و پس از مدتی دوباره تبدیل به یک بید بالغ شده و مجدد تخم گذاری می‌کنند و به این صورت می‌توانند در مدت زمان کوتاهی یه تعداد زیادی تبدیل شوند. از علایم بسیار شایع ورود بید به منزل سوراخ شدن لباس ها، ایجاد سوراخ و حفره در فرش ها، دیدن تارهای بسیار نازک در کابینت ها که معمولا لاروهای روی آن قابل مشاهده است، اشاره کرد. شما با دیدن این علایم باید هر چه سریع تر به پاک سازی محیط از بید ها و لارو های بید بپردازید. اما چگونه؟

روش های ابتدایی محافظت از بید

پس از شناسایی نوع بید که لباس ها و یا مواد غذایی شما به آن دچار است اولین کاری که بایستی انجام دهید این ست که اگر منزل شما به بید مواد غذایی دچار شده است سریعا مواد غذایی آلوده به بیدها را در مشمایی گره زده از منزل خارج کنید. اگر بید آلوده کننده، بید لباس است سریعا تمامی لباس های آلوده به بید و لباس هایی که با این لباس در ارتباط بودند را با آب گرم و پودر لباس بشورید و در محیطی خنک پهن کنید. ترجیحا برای این موضوع از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. پس از این کار سریعا محیط منزل و لبه های فرش‌ها را با جارو برقی تمیز کنید و بلافاصله کیسه جاروبرقی خود را خالی کرده و ضد عفونی کنید، چرا که ممکن است لاروها بید از لبه های فرش شما به کیسه جاروبرقی شما آمده و از محیط خارج نشود. پس از آن بایستی محیط منزل خود و لبه های کمد و لبه های فرش خود را به خوبی گردگیری کنید. موارد که در بالا برای شما عنوان شد موارد ابتدایی است که بایستی در مرحله اول انجام دهید. برای از بین بردن و ریشه کردن بید روش های زیاد وجود دارد که می توانید در مقاله ده روش موثر از بین بردن بید مشاهده کنید.

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل