درمان نیش پشه – چگونه نیش پشه بر روی لب را درمان کنیم!

پشه ها

درمان نیش پشه ها یکی از مشکلاتی است که معمولا افراد با فرا رسیدن فصل‌های گرم سال با آن درگیر خواهند شد. همان‌طور که می‌دانید پشه ها پوست در معرض دید را یا بهتر بگوییم هر جایی را که پیدا کنند، حتی روی لب های شما را در خواب و بیداری نیش می‌زنند.
البته همان‌طور که در مقالات قبل نیز برای شما عنوان شد آن‌‌ها برای انتخاب خود اولویت‌هایی نیز دارند. به عنوان مثال پشه‌ها به افرادی که گروه خونی آن‌ها O است بیشتر علاقه‌مند هستند.
احتمالا همه ما تجربه نیش پشه را داریم. همان‌طور که می‌دانید نیش پشه می‌تواند باعث خارش، حساسیت و به صورت کلی ناراحت کننده باشد. این موضوع در برخی موارد حتی ممکن است عفونی شوند و یا در فرد واکنش های آلرژیک ایجاد کنند. به همین دلیل درمان نیش پشه پس از گاز گرفتی بسیار حائژ اهمیت است.
البته بهتر است به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. شما می‌توانید با قرار دادن دستگاه حشره کش و قرص حشره کش در اتاق خواب خود و فرزندانتان از نیش زدن این حشره موذی جلوگیری نمایید.
و یا حتی می ‌توانید از اسپری‌های حشره کش برای این موضوع استفاده نمایید. این موضوع برای زمانی است که مورد هجوم هیچ حشره‌ای قرار نگرفته‌اید اما وقتی که شما نیش زده شدید دیگر بایستی به فکر درمان باشید.
یکی از جاهایی که بیشتر مورد گزش و نیش این حشره قرار می‌گیرد لب‌های افراد است. در این مقاله از مجله کنسل همه چیزهایی را که باید در مورد پیشگیری و درمان نیش پشه بر روی لب‌هایتان بدانید، مرور خواهیم کرد.

درمان نیش پشه روی لب

در ابتدا لازم است بدانید که در هنگام نیش پشه بر روی لب هایتان ممکن از شما دچار عوارض زیر شوید. عوارضی نظیر:

الف) خارش و ایجاد حساسیت
ب) قرمزی یا تغییر رنگ پوست
ج) ورم یا بادکردگی

اگر شما دچار هریک از علائم فوق شوید به راحتی می‌توانید به درمان خانگی نیش پشه بپردازید . اما لازم است شما قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی برای نیشه پشه، ناحیه مورد نظر را با آب و صابون به صورت بسیار دقیق بشویید تا آلودگی های خارجی که می توانند باعث عفونت شوند را از بین برده و به حداقل برسانید.

اگر پشه‌ای لب‌های شما را نیش زد، با این راهکارها می‌توانید به کاهش علائم نیش پشه بپردازید:

الف) یخ: یک کیسه یخ را به مدت 10 دقیقه روی آن ناحیه قرار دهید، این کار را تا زمانی که خارش کاهش یابد می‌توانید ادامه دهید.
ب) جوش شیرین: از 1 قاشق چای‌خوری جوش شیرین و چند قطره آب خمیر درست کرده و روی محل گزش بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. پس از این مدت می‌توانید لب‌هایتان را شست و شو دهید.
ج) کرم موضعی: مقدار کمی کرم آنتی هیستامین یا کرم ضد خارش را روی محل گزش بمالید. البته بایستی حسابی مراقب باشید که آن نخورید چرا که باعث مسمومیت شما خواهد شد.
د) آنتی‌هیستامین خوراکی: اگر واکنش آلرژیک به نیش دارید یا چندین گزش دارید، مصرف آنتی‌هیستامین خوراکی به کاهش علائم شما کمک شایانی می‌کند.
ه) بالم لب: برخی تحقیقات نشان داده است که بالم لب حاوی نعناع خارش ناشی از نیش پشه روی لب هایشان را تا حد بسیار زیادی تسکین می‌دهد.

جلوگیری از نیش پشه روی لب

همان‌طور که در سایر مقالات مجله کنسل عنوان کردیم، پشه‌ها به سادگی جذب رایحه‌های و عوامل زیر می‌شوند:

الف) دی اکسید کربن بازدم
ب) عرق کردن
ج) گرمای بدن
د) پشه ها نیز به سمت رنگ های تیره کشیده می‌شوند.

با موارد زیر می توانید از نیش پشه روی لب های خود جلوگیری کنید:

الف) استفاده از البسه رنگ روشن به جای استفاده از البسه تیره رنگ
ب) استفاده از یک دافع پشه طبیعی، مانند روغن اسطوخودوس، به صورت و گردن
ج) استفاده از دستگاه حشره کش استاندارد و با استفاده از قرص‌های حشره کش استاندارد
د) استفاده از پشه بند در هنگام خواب مخصوصا برای کودکان و فرزندان که آسیب‌پذیرتر هستند.
ه) اجتناب از بیرون از منزل در هنگام گرگ و میش، زمانی که پشه ها بیشتر فعال هستند

خطرات نیش پشه روی لب

جالب است بدانید که بیماری و عفونت دو خطر بسیار بزرگ و بالقوه در اثر گزش پشه بر روی لب‌ها محسوب می‌شوند. البته نباید فراموش کرد که واکنش آلرژیک به بزاق پشه ناشی از نیش یکی دیگر از خطرات بالقوه این عارضه است.

بیماری‌هایی که توسط پشه‌ها در دنیا منتقل می‌شوند

شاید باورش سخت باشد اما نیش پشه می‌تواند عوارضی بیش از یک خارش ساده در افراد ایجاد کند. پشه‌های آلوده می‌توانند ناقل بیماری‌هایی نظیر:

الف) مالاریا و درمان نیش پشه

این بیماری در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا رایج است. سالانه حدود 2000 مورد مالاریا در ایالات متحده گزارش می‌شود، عمدتاً در افرادی که از این مکان‌ها برمی گردند.

ب) ویروس نیل غربی و درمان نیشه پشه

این بیماری معمولا در آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا یافت می‌شود.

ج) ویروس زیکا در اثر نیش پشه

معمولاً در آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیا و اقیانوس آرام یافت می‌شود. اگرچه مواردی از ویروس زیکا در آمریکای شمالی نیز رخ داده است.

د) درمان نیش پشه و تب دنگی

این بیماری به طور معمول در مناطق گرمسیری آسیا و کارائیب یافت می شود.

ه) ویروس چیکونگونیا

این ویروس بیشتر در کارائیب، آفریقا، آسیا و اروپا یافت می‌شود.
همه افرادی که توسط پشه آلوده گزیده می‌شوند علائمی ندارند. اگر نگرانی دارید، حتی اگر بدون علامت هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

از اینکه ما را در این مقاله از مجله کنسل همراهی کردید، بسیار سپاسگزاریم.

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل