دفع و ادرار پشه – دفع و ادرار پشه ها چگونه است؟ + 6 سوزن فک های پشه

دفع و ادرار پشه موضوعی است که در سال‌های اخیر باعث شده است تحقیقات بسیار  زیادی در این زمینه انجام شود. تحقیقات حشره‌شناسی در این زمینه به نتایجی رسیده است که نشان می‌دهد، این حشره موذی نه تنها بیماری‌ها را منتقل می‌کنند و بسیار برای انسان‌ها آزاردهنده هستند، بلکه در حالی که ما را گاز می‌گیرند و از خون ما استفاده می‌کنند، بر روی پوست ما ادرار و مدفوع  نیز می‌کنند.

در این مقاله از مجله کنسل ما قصد داریم شما را با چند سوال دریاره پشه ها به چالش بکشیم، پس با ما همراه شوید.

در ابتدا این سوال پیش می‌آید که:

آیا پشه ها مدفوع یا ادرار می‌کنند؟

از آنجایی که حشرات کوچکی مانند پشه ها نسبتا سطح بالایی به حجم دارند . به منظور زنده ماندن در محیط‌های خشک، سازگاری‌های متعددی برای حفظ آب ایجاد کرده‌اند. یکی از اینها سیستم‌ها فرآیند دفع و ادرار پشه آنها محسوب می‌شود. در حقیقت پشه‌ها به جای کلیه‌ها، از شبکه‌ای از لوله ها به نام «توبول های مالپیژیو» استفاده می‌کنند.

این لوله‌ها نیتروژن اضافی را از پروتئین گوارشی دریافت کرده و به راحتی آن را به خمیر اسید اوریک تبدیل می‌کنند. این خمیر مستقیما به راست روده می‌رود، جایی که با بخش غیر قابل هضم رژیم غذایی حشره مخلوط می‌شود. هر اثری از آب توسط رکتوم بازجذب می‌شود و آنچه باقی می ماند تقریباً یک توپ خشک است.

جالب است بدانید که در میان حشرات، پشه‌های شهد خوار بیش از نیاز خود آب مصرف نموده و پس از آن آب اضافی را دفع می‌کنند. اما چیزی که در میان قابل بحث است، این است که آیا این ادرار به حساب می آید، زیرا آنها فقط یک سوراخ برای دفع دارند: اگر بخواهیم این فرآیند را به فرآیند انسان‌ها تشبیه کنیم آن‌ها اسهال می‌کنند.

در حقیقت پشه های ماده آب اضافی را از خون خارج می‌کنند.به این صورت که پشه در حالی که خون را میمکد، خون اضافی را از پشت خود دفع می‌کند. انگار دارد آن را فشار می‌دهد تا بیشترین مواد مغذی را برای تخم هایش دریافت کند.

مجله نشنال جئوگرافیک گزارش می‌دهد که این حشرات به طور متوسط می‌توانند حدود چهار دقیقه را صرف مکیدن خون افراد کنند. آنها آنقدر خون درون رگ های ما را قوی می‌مکند که رگ‌های خونی شروع به فروپاشی می‌کنند. برخی از رگ های خونی می‌شکنند و خون را در اطراف پخش می‌کنند و هنگامی که این اتفاق می‌افتد، پشه از این فرصت استفاده می‌کند تا مستقیماً از چاهی که ایجاد کرده است، بنوشد.

پشه‌ها  به طور معمول چه می‌خورند؟

جالب است بدانید که پشه‌ها معمولاً از شهد و آب میوه تغذیه می‌کنند. به همین دلیل، دهان ماده ها با نرها متفاوت است. این یکی دارای پروبوسیس سخت (منقار) است.

لازم است بدانید که در میان طعمه های این حشره موذی گونه هایی وجود دارند که به حیوانات خاصی (از جمله انسان) ارجعیت دارند، بنابراین آنها فقط این حیوانات را گاز می‌گیرند و نه حیوانات دیگر. در سوی دیگر هزاران گونه زنده با خون روی کره زمین وجود دارد و برخی از پشه‌ها فقط خون انسان را می مکند!

اما در این میان کسانی هم هستند که بی‌نیاز بوده و هر چیزی را که خون دارد، گاز می‌گیرند. حدود 3500 گونه مختلف پشه در سرتاسر جهان وجود دارد و تقریباً در همه مکان‌ها می‌توان آنها را یافت. اما همه پشه ها خون را منبع خوبی برای غذا نمی دانند. در حالی که پشه های نر و ماده هر دو خود را با شهد و شیره گیاهی به عنوان بخشی از تغذیه خود تغذیه می‌کنند، برای تولید تخم، فقط پشه‌های ماده به خون نیاز دارند.

در حقیقت این دریافت خون برای ادامه چرخه تولید مثل پشه ماده لازم است.

دفع و ادرار پشه

سوزن فک های پشه

اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به فرآیند دفع و ادرار پشه بیندازیم بایستی بگوییم که فرآیند تغذیه و دفع پشه پروبوسیس پشه توسط نوعی لب به شکل کانالی تشکیل می‌شود که شامل شش سوزن است.

دو تا از آنها (فک‌های دندانه‌دار) ساختار دندانه‌ای بسیار تیز دارند که بدون اینکه متوجه شویم پوست را مانند اره سوراخ می‌کند. دو مورد دیگر به عنوان فک عمل می‌کنند و وظیفه جدا کردن بافت ها از پوست را دارند که برای پشه ماده برای یافتن رگ خونی “کار می کند”.

هنگامی که حشره موفق شد لابرو را وارد جریان خون کند، خون، شکم حشره را پر می‌کند که می‌تواند گلبول‌های قرمز پلاسما را فیلتر نماید و با دفع آب از شر آن خلاص شود و در نتیجه فضای بیشتری برای ذخیره مواد مغذی از خون باقی بماند.

یک درجه دیگر از پیچیدگی سوزن ششم، هیپوفارنکس است که بزاق را به جریان خون تلقیح می‌کند. بزاق پشه حاوی مواد ضد انعقاد است که جریان خون را راحت‌تر می‌کند و مصرف آن سریع‌تر می‌شود. ظاهراً این مواد مسئول احساس خارش روی پوست هستند که پس از گزش ظاهر می‌شود.

حال که کمی بیشتر با این حشره موذی آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده برای یکبار هم که شده از شر این پشه ها برای همیشه خلاص شوید. پیشنهاد ما برای شما استفاده از دستگاه‌های حشره کش کنسل و قرص های حشره کش مرتبط با آن است. از سوی دیگر شما می‌توانید که از اسپری‌های حشره کش بدون بو کنسل برای دفع حشرات موذی نظیر این پشه استفاده نمایید.

از اینکه در این مقاله از مجله کنسل مانند همیشه همراه ما بودید سپاسگزاریم.

 

 

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل