دفع پشه ها– 3 نوع پشه خطرناک باید حتما بشناسید

دفع پشه ها از محیط زندگی انسانی شاید یکی از سخت‌ترین موارد دفع حشرات موذی محسوب می‌شود. اولین قدم برای دفع پشه از محیط خود بایستی آن‌ها را بشناسید تا بتوانید نوع واکنش خود را به درستی انتخاب کنید.

همانطور که می‌دانید حدود 3000 گونه مختلف از پشه ها در کره زمین زندگی می‌کنند. آیا برای دفع  پشه‌ ها بایستی همه آن‌ها را بشناسید؟ قطعا نیازی به شناخت همه پشه ها نیست، پشه ها حشراتی آزاردهنده هستند و می‌توانند شما را در هنگام خواب شب‌ها بیدار نگه دارند.

علاوه بر وزوز آزاردهنده، پشه ها می توانند بیماری های عفونی را به انسان و حیوانات نیز منتقل کنند. متأسفانه، پشه های ماده ما را به عنوان یک غذای خونی خوش طعم می بینند. آنها برای تخم گذاری به این خون نیاز دارند.

در این مقاله از مجله کنسل به شما خواهیم گفت که برای دفع پشه ها، تنها کافی است سه نوع خطرناک آن ها را بشناسید. گونه هایی نظیر:

1.پشه معمولی (Culex pipiens)

این پشه یکی از رایج ترین پشه ها در اروپا و همچنین در کشورهایی مانند آمریکای شمالی است. این گونه پشه معمولاً در شب نیش می‌زند و هم در داخل خانه و هم در خارج از منزل یافت می‌شود.

آنها خون پرندگان را ترجیح می‌دهند، اما به محض اینکه در نزدیکی باشند، با خون انسان نیز کنار می‌آیند. پشه های کولکس در درجه اول آزاردهنده هستند، اما می‌توانند بیماری های خطرناکی مانند ویروس نیل غربی و آنسفالیت اسب غربی/شرقی را نیز منتقل کنند.

پشه‌های معمولی دوست دارند تخم‌های خود را در سطوح آب شیرین مانند گودال ها و گلدان‌های اطراف خانه بگذارند. آنها پروازهای متوسطی دارند و می‌توانند تا 3 کیلومتر از محل تولید مثل خود را طی کند.

شما می‌توانید پشه معمولی را با ویژگی‌های زیر بشناسید:

الف) یک پشه پوزه مکنده‌ای دارد که به سمت جلو می‌رود. این پوزه تقریباً نصف طول بدن پشه است. در حقیقت این‌ها آرواره ها و لب های پشه هستند که به عضوی نیش زن و مکنده تبدیل شده‌اند.

ب) بال‌های یک پشه معمولی از شکم آن بلندتر است.

ج) قفسه سینه پشه زمانی که پشه در حال استراحت است، کمی عمودی می‌ایستد.

د) بال‌های یک پشه معمولی از شکم بلندتر است و سر و شکم موازی با زمین هستند.

دفع پشه ها

2.پشه مالاریا (آنوفل) و دفع پشه ها

 آنوفل شناخته شده‌ترین پشه مالاریا است و بین غروب و طلوع خورشید هم در داخل و هم در فضای باز نیش می‌زند. جالب است بدانید که آنها انسان و پستانداران را ترجیح می‌دهند.

این پشه‌ها همچنین می‌توانند بیماری‌های عفونی خطرناک و گاهی کشنده مانند مالاریا را نیز منتقل کنند. پشه مالاریا تخم‌های خود را با شناورها روی سطح سطوح آب طبیعی و بیش از حد رشد کرده مانند برکه‌ها و باتلاق‌ها می‌گذارد. اما همچنین دوست دارد تخم‌های خود را در اطراف خانه در آب‌های راکد مانند گلدان‌ها یا قوطی‌های آب بگذارد.

پشه مالاریا در مناطق نیمه گرمسیری یافت می‌شود. آنها پروازهای قوی‌ای هستند و می‌توانند تا 14 کیلومتر را با یک وعده غذایی شیرین و تا 4.5 کیلومتر را با یک وعده غذایی با خون طی کنند.

شما می‌توانید پشه مالاریا را با ویژگی‌های زیر بشناسید:

الف) پشه مالاریا در مقایسه با سایر گونه های پشه کوچک است.

ب) سر پشه مالاریا به سمت پایین می‌رود و شکم آن به صورت قائم می‌ایستد.

پشه مالاریا (آنوفل) و دفع پشه ها

3.پشه ببر (Aedes albopictus)

بری دفع پشه ها شناخت سومین پشه خطرناک در دنیا نیز الزامی است. این پشه در نواحی (زیره) استوایی یافت می‌شود اما اکنون وارد اروپا و آمریکای شمالی نیز شده است. این گونه می‌تواند در آب و هوای سردتر به خوبی زنده بماند. برخلاف پشه معمولی و پشه مالاریا، پشه ببر دوست دارد در طول روز نیش بزند. انسان‌ها میزبان مورد علاقه آنها هستند. این پشه‌ها همچنین می‌توانند طیف وسیعی از بیماری‌ های عفونی (ویروس ها) مانند زیکا، چیکونگونیا، تب زرد، دنگی و ویروس نیل غربی را منتقل کنند.

پشه های ببر دوست دارند تخم‌های خود را به صورت جداگانه یا در نزدیکی سطوح منابع آب موقت مانند لاستیک‌های دست دوم ماشین، گلدان ها و استخرها بگذارند. آنها پروازهای ضعیفی هستند و اغلب بیش از 800 متر از محل اصلی تولید مثل خود فاصله ندارند.

شما می‌توانید پشه ببر را با ویژگی های زیر بشناسید:

الف) پشه ببر کوچک و بدن آن سیاه و سفید است.

ب) انتهای انتهایی پاهای عقب سفید است.

ج) نوک کف دست ها (بخش های دهان در پوزه) سفید است.

د) یک نوار سفید از سر به سمت پایین می‌رود.

ه) سر و شکم هر دو به سمت پایین هستند.

دفع پشه ها

از اینکه ما را در این مقاله همراهی کردید، بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم که مقالات مجله کنسل برای شما مفید باشند.

 

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل