عنکبوت بیوه سیاه – 9 حقیقت شگفت‌انگیز درباره عنکبوت بیوه سیاه!

عنکبوت بیوه سیاه در میان عموم مردم به عنوان حشره‌ای سمی و بسیار خطرناک شناخته می‌شود. در این مقاله از مجله کنسل ما قصد داریم شما را با 10 حقیقت شگفت‌انگیز در مورد عنکبوت‌های بیوه سیاه آشنا نماییم.

شاید با آشنا شدن با این حشره نظرتان درباره این حشره تغییر کند:

1. عنکبوت بیوه سیاه همیشه سیاه نیست

عنکبوت بیوه سیاه همیشه سیاه نیست

هنگامی که بیشتر مردم در مورد عنکبوت بیوه سیاه صحبت می‌کنند، احتمالاً فکر می‌کنند که منظورشان یک گونه عنکبوت خاص است. اما تنها در ایالات متحده، سه نوع عنکبوت بیوه سیاه پوست (شمالی، جنوبی و غربی) وجود دارد.

اگرچه ما تمایل داریم همه اعضای جنس Lactrodectus را بیوه سیاه بدانیم، عنکبوت‌های بیوه همیشه سیاه پوست نیستند. 31 گونه عنکبوت Lactrodectus در سراسر جهان وجود دارد. در ایالات متحده، اینها شامل یک بیوه قهوه‌ای و یک بیوه قرمز است.

جالب است بدانید که در میان بیوه‌های سیاه فقط زنان بالغ از این گونه نیش‌های بسیار خطرناکی را به سایر موجودات وارد کرده و آن‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد.

لازم است بدانید در نگاه اول عنکبوت‌های بیوه ماده بزرگتر از نر‌ها هستند. بنابراین اعتقاد بر این است که بیوه‌های سیاه‌پوست ماده می‌توانند مؤثرتر از نرها به پوست مهره‌داران نفوذ کنند و هنگام گاز گرفتن زهر بیشتری تزریق کنند.

تقریباً تمام نیش‌های بیوه سیاه که از نظر پزشکی مهم است توسط عنکبوت‌های ماده ایجاد می شود. عنکبوت‌های بیوه و عنکبوت‌های نر به ندرت باعث نگرانی می‌شوند و برخی کارشناسان حتی می‌گویند که آنها حتی شکار خود را نیز گاز نمی‌گیرند.

2. ماده‌ها به ندرت جفت خود را می‌خورند

به طور گسترده تصور می‌شود که عنکبوت‌های لاکترودکتوس آدم‌خواری جنسی را انجام می‌دهند، جایی که نر کوچکتر پس از جفت گیری قربانی می‌شود. در واقع، این باور به قدری رایج است که اصطلاح “بیوه سیاه” مترادف با femme fatale شده است، نوعی اغواگر که مردان را به قصد آسیب رساندن به آن‌ها فریب می‌دهد.

اما مطالعات نشان می‌دهد که چنین رفتاری در واقع در عنکبوت‌های بیوه در طبیعت بسیار نادر است و حتی در میان عنکبوت‌های اسیر غیر معمول است. آدم‌خواری جنسی در واقع توسط تعداد کمی از حشرات و عنکبوت‌ها انجام می‌شود و منحصر به بیوه سیاه پوستی نیست.

3. اکثر عنکبوت بیوه سیاه را می‌توان با علامت ساعت شنی قرمز شناسایی کرد

تقریباً تمام زنان عنکبوت بیوه سیاه پوست دارای علامت ساعت شنی شکل مشخص در قسمت زیرین شکم هستند. در بیشتر گونه‌ها، ساعت شنی قرمز روشن یا نارنجی است، برخلاف شکم مشکی براق آن.

ساعت شنی ممکن است در گونه های خاصی مانند بیوه سیاه شمالی Lactrodectus variolus ناقص باشد و در وسط آن شکسته شود. با این حال، بیوه قرمز، Lactrodectus bishopi، علامت ساعت شنی ندارد، بنابراین مراقب باشید که همه عنکبوت‌های بیوه با این ویژگی شناسایی نمی‌شوند.

4. اسپایدرلینگ‌ها شبیه بیوه‌های سیاه‌پوست بزرگسال نیستند

پوره‌های عنکبوت بیوه وقتی از کیسه تخم بیرون می‌آیند، عمدتاً سفید هستند. با پوست اندازی‌های پی در پی، ماهی‌های عنکبوتی به تدریج تیره می‌شوند، از قهوه‌ای تا قهوه‌ای مایل به خاکستری، و معمولاً با علامت‌های سفید یا بژ.

ماهی‌های عنکبوتی ماده نسبت به برادرانشان به بلوغ بیشتری نیاز دارند اما در نهایت سیاه و قرمز تیره می‌شوند. بنابراین آن عنکبوت کوچک و رنگ پریده‌ای که پیدا کردید ممکن است یک عنکبوت بیوه باشد، هرچند نابالغ.

5. آن‌ها تار عنکبوت درست می‌کنند

عنکبوت بیوه سیاه تار عنکبوت درست می‌کنند

عنکبوت‌های بیوه سیاه متعلق به خانواده عنکبوت Theridiidae هستند که معمولاً عنکبوت‌های تار عنکبوتی نیز نامیده می‌شوند. این عنکبوت‌ها، از جمله بیوه‌های سیاه، تارهای ابریشمی چسبناک و نامنظم می‌سازند تا طعمه خود را درون آن به دام بیاندازند.

به اعضای این خانواده از عنکبوت‌ها، عنکبوت‌های پا شانه‌دار نیز گفته می‌شود، زیرا آنها یک ردیف مو بر روی پاهای عقب خود دارند تا به آنها کمک کند تا ابریشم را دور شکار خود بپیچند. اما جای نگرانی نیست. اگرچه آنها با عنکبوت‌های خانگی که در گوشه خانه شما تار عنکبوت می‌سازند مرتبط هستند، اما عنکبوت بیوه سیاه، به ندرت به داخل خانه‌ها می‌آیند.

6. زنان بینایی ضعیفی دارند

بیوه‌های سیاه برای «دیدن» آنچه در اطرافشان می‌گذرد به تارهای ابریشمی خود تکیه می‌کنند، زیرا نمی‌توانند به خوبی ببینند. زن بیوه سیاه‌پوست معمولاً در یک سوراخ یا شکاف پنهان می‌شود و تار خود را به عنوان امتداد محل اختفای خود می‌سازد.

از امنیت عقب نشینی خود، او می‌تواند ارتعاشات تار خود را هنگامی که شکار یا شکارچی با نخ‌های ابریشم تماس می‌گیرد، احساس کند.

عنکبوت‌های بیوه نر که به دنبال جفت هستند از این موضوع به نفع خود استفاده می‌کنند. بیوه سیاه‌پوست نر تار ماده را می‌برد و دوباره مرتب می‌کند، و قبل از اینکه با دقت به او نزدیک شود تا جفت‌گیری کند، تشخیص آنچه اتفاق می‌افتد را برای او دشوار می‌کند.

7. سم آن‌ها 15 برابر سمی‌تر از مار زنگی دشتی است

سم عنکبوت بیوه سیاه 15 برابر سمی‌تر از مار زنگی دشتی است

عنکبوت‌های بیوه سیاه مقدار زیادی سموم عصبی را در زهر خود جمع می‌کنند. از نظر حجمی، زهر لاکترودکتوس ترکیبی بسیار سمی از سموم است که می‌تواند باعث گرفتگی عضلات، درد شدید، فشار خون بالا، ضعف و تعریق در قربانیان گاز گرفتگی شود.

اما عنکبوت‌های بیوه سیاه به طور قابل توجهی کوچک‌تر از مار زنگی هستند و برای تحت سلطه در آوردن دیگر بی‌مهرگان کوچک ساخته شده‌اند، نه پستانداران بزرگ مانند انسان‌ها.

وقتی عنکبوت بیوه سیاه فردی را نیش می زند، حجم نوروتوکسین‌های تزریق شده به قربانی کم است.

8. نیش آن‌ها به ندرت کشنده است

نیش عنکبوت بیوه سیاه به ندرت کشنده است

اگرچه نیش بیوه سیاه می‌تواند دردناک باشد و نیاز به درمان پزشکی داشته باشد، اما به ندرت کشنده است. در واقع، اکثر گزش‌های بیوه سیاه تنها علائم خفیفی ایجاد می‌کنند و بسیاری از قربانیان نیش حتی متوجه نمی‌شوند که گاز گرفته شده‌اند.

در بررسی بیش از 23000 مورد ثبت شده مسمومیت لاکترودکتوس که از سال 2000 تا 2008 در ایالات متحده رخ داده است، نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که حتی یک مورد مرگ در نتیجه نیش بیوه سیاه رخ نداده است. تنها 1.4 درصد از قربانیان گزش از “اثرات عمده” زهر بیوه سیاه رنج می‌برند.

9. بیشتر گزش‌های عنکبوت بیوه سیاه در خانه‌ها اتفاق می‌افتد

عنکبوت بیوه سیاه اغلب به خانه‌ها حمله نمی‌کنند، اما دوست دارند در سازه‌های ساخته شده توسط انسان مانند آلونک‌ها، انبارها و خانه‌های بیرونی زندگی کنند. و متأسفانه برای کسانی که قبل از معمول بودن کمد آب زندگی می‌کردند، بیوه‌های سیاه‌پوست دوست دارند زیر صندلی‌های خلوت در فضای باز عقب نشینی کنند، شاید به این دلیل که این بو مگس‌های خوشمزه بسیاری را جذب می‌کند تا آنها را بگیرند.

امیدواریم این مقاله از مجله کنسل برای شناخت عنکبوت بیوه سیاه برای شما مفید بوده باشد.

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل