عنکبوت سمی – معرفی 3 گونه از مرگبارترین عنکبوت‌های جهان

عنکبوت‌ سمی یکی از نگرانی‌های ما در هنگام برخورد با این حشره موذی است. دلیل این موضوع تنوع گونه‌ای این حشره است.

جالب است بدانید که بیش از 43000 گونه مختلف عنکبوت در جهان یافت می‌شود و گفته می‌شود که از این تعداد فقط تعداد کمی خطرناک هستند و کمتر از 30 نفر (کمتر از یک دهم درصد) عامل مرگ انسان ها بوده اند.

چرا تعداد کمی از عنکبوت ها برای انسان مضر هستند؟ عنکبوت سمی چه حشره‌ای است؟ با مجله کنسل همراه شوید تا شما را با دنیای حشرات بیش‌از‌پیش آشنا نماییم.

بسیاری از این تفاوت‌ها در حشراتی مثل عنکبوت ممکن است ناشی از تفاوت اندازه بین آن‌ها باشد. در طبیعت و در حیات وحش سم عنکبوت برای اثرگذاری بر روی حیوانات کوچکتر از خودش طراحی شده است، اما در این میان سم برخی از گونه‌ها می تواند ضایعات پوستی شدیدی را در افراد ایجاد کند و یا  واکنش های آلرژیک در پی داشته باشد که منجر به مرگ می‌شود.

با این حال، درک این نکته مهم است که “مرگ بر اثر نیش عنکبوت” بسیار نادر است زیرا کلینیک‌ها، مراکز کنترل سموم و بیمارستان‌ها اغلب آنتی‌ونین (آنتی سم) خاص گونه‌های مختلف را برای درمان گزش در اختیار دارند. پس نگران عنکبوت سمی خانه خود نباشید. در ادامه قصد داریم شما را با سه گونه از سمی ترین عنکبوت های سمی جهان آشنا نماییم:

1. عنکبوت منزوی قهوه‌ای ((Loxosceles reclusa)

عنکبوت منزوی قهوه‌ای یکی از خطرناک ترین عنکبوت‌های ایالات متحده  محسوب می‌شود.

دلیل این موضوع سم این عنکبوت است. سم آن به‌راحتی دیواره رگ‌های خونی نزدیک محل گزش را از بین می‌برد و گاهی باعث ایجاد زخم بزرگ پوستی می‌شود.

تحقیقات در سال 2013 نشان داد که پروتئینی در زهر عنکبوت مولکول‌های فسفولیپید را هدف قرار می‌دهد که بخش خوبی از غشای سلولی را تشکیل می‌دهند و این مولکول‌ها را به لیپیدهای ساده‌تری تبدیل می‌کند.

زخم ایجاد شده ممکن است چندین ماه طول بکشد تا درمان شود یا ممکن است عفونی شود که حتی در مواردی می‌تواند منجر به مرگ قربانی نیز شود. اما لازم است بدانید که مرگ و میر ناشی از نیش عنکبوت منزوی قهوه‌ای نادر است.

بیشتر عنکبوت‌های منزوی قهوه‌ای که به آنها عنکبوت ویولن نیز گفته می‌شود، در غرب و جنوب ایالات متحده زندگی می‌کنند. بیشتر آنها حدود 7 میلی‌متر (0.25 اینچ) هستند و دهانه پاها در حدود 2.5 سانتی متر (1 اینچ) است.

در نیمه جلوی بدن آن (سفالوتوراکس) طرحی به شکل ویولن تیره دارد که “گردن” آن توسط یک شیار آشکار در خط وسط پشت آن تشکیل شده است.

منزوی قهوه‌ای دامنه خود را به بخش‌هایی از شمال ایالات متحده گسترش داده است و خانه خود را در غارها، لانه‌های جوندگان و سایر محیط‌های محافظت شده ساخته است.

عنکبوت‌های منزوی قهوه‌ای نیز در فضاهای دست‌نخورده ساختمان‌ها مانند اتاق زیر شیروانی، محل‌های ذخیره‌سازی و فضای خالی دیوارها یا سقف‌ها مغازه‌هایی راه‌اندازی می‌کنند.

2. عنکبوت‌ های سرگردان برزیلی (Phoneutria fera و P. nigriventer)

این گونه‌ها گاهی اوقات به عنوان عنکبوت موزی نیز شناخته می‌شوند، زیرا اغلب روی برگ‌های موز یافت می‌شوند. آنها حالت دفاعی تهاجمی دارند که در آن پاهای جلویی خود را مستقیماً به سمت هوا بالا می‌برند.  Phoneutria  برای انسان‌ها سمی است و آنها را کشنده‌ترین عنکبوت‌های جهان می‌دانند.

سم آنها برای سیستم عصبی بسیار خطرناک است و علائمی مانند ترشح بزاق، ضربان نامنظم قلب و نعوظ طولانی و دردناک (پریاپیسم) در مردان ایجاد می‌کند.

جالب است بدانید که دانشمندان در حال بررسی سم P. nigriventer به عنوان یک درمان احتمالی برای اختلال نعوظ هستند.

3. عنکبوت کیسه‌ای زرد (Cheiracanthium inclusum)

عنکبوت‌های کیسه‌ای زرد، کلابیونیدها هستند که طول بدن آنها از 3 تا 15 میلی‌متر (حدود 0.12 تا 0.6 اینچ) متغیر است و لوله‌های ابریشمی زیر سنگ‌ها، در برگ‌ها یا در علف‌ها می‌سازند. Cheiracanthium inclusum که در سراسر ایالات متحده و همچنین در مکزیک به سمت جنوب تا آمریکای جنوبی یافت می شود، برای انسان سمی است و اغلب در داخل خانه یافت می‌شود.

زهرعنکبوت یک سیتوتوکسین است (ماده ای که سلول را از بین می برد یا عملکرد آن را مختل می‌کند) که می‌تواند ضایعات مزمن ایجاد کند،

اما چنین ضایعاتی به ندرت در قربانیان گاز گرفتگی رخ می‌دهد. با این حال، قرمزی و تورم در محل گزش از واکنش‌های رایج هستند.

عنکبوت‌های کیسه ای زرد موجودات مطیعی نیستند. به عنوان مثال، یک عنکبوت کیسه‌ای زرد ماده ممکن است هنگام دفاع از تخم‌های خود  هدف را گاز بگیرد.

در این مقاله سعی بر آن شد تا شما را با 3 گونه از پرجمعیت‌ترین و خطرناکترین عنکبوت‌های سطح جهان آشنا نماییم. لازم است بدانید که اکثر عنکبوت‌ها دارای سمی خطرناک نیستند اما با این حال اگر قصد دارید که از شر تارهای این حشره موذی در امان باشید ما به شما اسپری حشره کش بدون بو کنسل را پیشنهاد می‌کنیم.

با انتخاب برند کنسل آرامش را به تک تک اعضای خانواده تان هدیه بدهید. سپاس از همراهیتان

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل