‌مگس‌های خانگی – 8 بیماری که از طریق مگس خانگی منتقل می‌شوند + اقدامات پیشگیرانه از حضور مگس‌ها

مگس خانگی را همه ما به خوبی می‌شناسیم. جالب است بدانید که حداقل بیش از 150000 گونه مگس در سطح جهان وجود دارد، در حالی که مگس‌های خانگی احتمالاً متعلق به گروه رایج گونه‌های مگس هستند که به طور گسترده‌ای توزیع شده اند و محیط خانه و محل کار را آلوده می‌کنند.

فراتر از حشرات آزاردهنده و موذی که معمولاً شاهد فرود آمدن آنها بر روی غذاها و ظروف آشپزخانه مورد علاقه شما در خانه هستید، مگس‌های خانگی می‌توانند به عنوان شاخص‌های باکتری‌های خطرناک موجود در محیط منزل و کسب و کار عمل کنند.
بیایید در این مقاله از مجله کنسل، دلایلی را دریابیم که چرا مگس‌های خانگی چنین آفت خطرناکی هستند که تا به حال به آن فکر می‌کردیم.

مگس خانگی چه بیماری‌هایی ایجاد می‌کند؟

مگس‌های خانگی (Musca domestica) علاوه بر اینکه شایع‌ترین آفت گونه مگس‌ها در اطراف خانه و محل کار هستند، برای گسترش بیماری‌ها و عفونت‌های باکتریایی به انسان نیز قابل توجه هستند، درست مانند موش‌ها و سوسک‌ها که آلودگی را با خود جا به جا می‌کنند!
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مگس‌های خانگی می‌توانند حداقل 65 بیماری از جمله بیماری‌های اسهالی و عفونت‌های پوستی و چشمی را به انسان منتقل کنند.

مگس های خانگی ناقل بیماری‌های جدی و تهدید‌کننده زندگی هستند، از جمله:

1. بیماری وبا
2. بیماری ورم ملتحمه
3. بیماری اسهال خونی
4. بیماری گاستروانتریت
5. بیماری سالمونلوز
6. بیماری شیگلوزیس
7. بیماری سل
8. تب حصبه

یک مطالعه همچنین ثابت کرد که مگس‌های خانگی می‌توانند پاتوژن‌های غذایی، سموم و مقاومت مرتبط با آنها را منتقل کنند. مناطقی که در مجاورت سایت‌های تولید‌مثل حیوانات قرار دارند در معرض خطر بیشتری برای انباشته شدن بیماری‌های ناشی از غذا از مگس‌ها هستند.
مگس های خانگی چگونه بیماری خود را منتشر می‌کنند؟

برخلاف سایر حشرات مانند پشه ها که بیماری را از طریق تماس مستقیم با بدن شما منتقل می‌کنند، مگس های خانگی جزو حشرات گزنده دسته بندی نمی‌شوند و به جای ناقلان مستقیم بیماری ها، ناقل غیرمستقیم هستند.

مگس‌های خانگی می‌توانند بیماری را به دو طریق به انسان منتقل یا منتقل کنند، از جمله:

الف) عادات تغذیه‌ای مگس های خانگی
ب) عادات پرورشی مگس‌های خانگی

عادات تغذیه‌ای مگس‌های خانگی

مگس های خانگی اغلب از مواد آلی پوسیده و فرسوده، از جمله پوست صورت انسان و حیوان تغذیه می‌کنند. جالب است بدانید هنگامی که مگس خانگی از منبع غذایی آلوده به باکتری، ویروس یا انگل لذت می‌برد، پاتوژن ها را در مری یا دستگاه گوارش خود جمع می‌کند.
برخلاف سایر آفات، مگس های خانگی دهان و دندان یا حتی نیش برای گاز گرفتن و جویدن غذاهای جامد ندارند. با این حال، آنها زبان درازی دارند که پروبوسیس نیز نامیده می‌شوند تا از مواد مایع یا نیمه مایع تغذیه کنند.

وقتی صحبت از غذای جامد به میان می‌آید، مایعی متشکل از بزاق و شیره‌های گوارشی را پس می‌گیرند که غذا را به یک ماده مایع تجزیه می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا غذا بخورند. با توجه به این عادت تغذیه، هر میکروارگانیسمی که در مری آنها زندگی می‌کند به ماده مصرفی آنها منتقل می‌شود. به طور مشابه، هر باکتری که در دستگاه گوارش آنها زندگی می‌کند، می تواند مواردی را که بر روی آنها مدفوع می‌کنند، آلوده کند.

عادات پرورش مگس‌های خانگی

جالب است بدانید که مگس‌های خانگی به ندرت در داخل ساختمان تولید مثل می‌کنند و ترجیح می‌دهند در مکان‌های کثیف که محافظت نمی‌شوند، تولید مثل کنند. برخی از مکان های تکثیر مگس خانگی از جمله:

الف) زباله
ب) مواد آلی در حال پوسیدگی
ج) لجن فاضلاب و ضایعات آلی جامد در زهکش‌های باز
د) تخمیر یا فاسد شدن میوه ها و سبزیجات

مگس‌های خانگی با اشاره به پرورش کثیف خود می‌توانند عوامل بیماری زا را از طریق فیزیکی نیز منتقل کنند. مناطقی که در آن تغذیه می‌کنند، خود اقلام غذایی و همچنین مکان‌های پرورش ترجیحی آنها می‌توانند با عوامل بیماری زا آلوده شوند.

به همین دلیل مگس های خانگی می‌توانند ذرات حاوی باکتری و ویروس را روی موهای ریز پاها و بدن خود جذب کنند. هنگامی که مگس بر روی یک محصول غذایی انسان یا هر مورد دیگری فرود می‌آید، هر عامل بیماری زایی که در ذرات متصل شده است می تواند به راحتی به محل فرود آن منتقل شود.

چگونه می توان به بیماری منتقل کننده این حشره مبتلا شد؟

شایع ترین شکل انتقال بیماری توسط مگس خانگی:

الف) استفاده از ظروف آشپزی آلوده، کارد و چنگال و ظروف غذاخوری
ب) مصرف هر نوع غذا یا نوشیدنی که مگس خانه به آن برگشت، مدفوع کرده، ادرار کرده یا روی آن فرود آمده است.
ج) تماس مستقیم با لمس یک محصول آلوده و سپس لمس چشم ها یا زخم‌های باز مانند خراش‌ها و زخم‌ها

چگونه از شیوع بیماری توسط مگس خانگی جلوگیری کنیم؟

با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه برای کاهش حضور مگس‌ها در داخل و اطراف خانه یا محل کارتان می‌توان از تبدیل شدن مگس ها به یک مشکل جلوگیری کرد، از جمله:

1. رعایت بهداشت مواد غذایی
2. حذف مکان های پرورش
3. استفاده از سم مگس برای از بین بردن آن

شما می‌توانید با استفاده از اسپری حشره کش بدون بو کنسل برای همیشه از شر این حشرات مزاحم و آلوده خلاص شوید. از اینکه ما را در این مقاله از مجله کنسل همراهی نمودید، سپاسگزاریم.

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل