مگس های خانگی را بهتر بشناسید – 9 حقیقت شگفت انگیز درباره مگس خانگی!

مگس های خانگی، Musca Domestica، ممکن است شایع ترین حشره ای باشد که با آن مواجه می شویم. اما واقعا چقدر در مورد مگس خانگی می دانید؟ در اینجا 9 واقعیت جالب در مورد مگس خانگی آورده شده است:

1.مگس های خانگی تقریباً در هر جایی که مردم باشند، زندگی می‌کنند

اگرچه اعتقاد بر این است که مگس ‌های خانگی بومی آسیا هستند، اما امروزه تقریباً در هر گوشه‌ای از کره زمین زندگی می‌کنند. به جرات می‌توان گفت که به استثنای قطب جنوب و شاید چند جزیره، مگس های خانگی در همه جا زندگی می‌کنند. مگس‌های خانگی موجودات همسان‌تروپیک هستند، به این معنی که از ارتباط با انسان‌ها و حیوانات اهلی ما از نظر اکولوژیکی سود می‌برند. از آنجایی که انسان‌ها در طول تاریخ با کشتی، هواپیما، قطار یا واگن اسبی به سرزمین‌های جدید سفر می‌کردند، مگس های خانگی همراهان سفر آنها بودند. برعکس، مگس های خانگی به ندرت در بیابان یا در مکان هایی که انسان غایب است یافت می‌شود. اگر نوع بشر از بین برود، مگس های خانگی ممکن است در سرنوشت ما شریک شوند.

2.مگس های خانگی و حشراتی جوان

به عنوان یک دستور، مگس های واقعی موجودات باستانی هستند که در دوره پرمین، بیش از 250 میلیون سال پیش، روی زمین ظاهر شدند. اما به نظر می‌رسد مگس‌های خانگی در مقایسه با پسرعموهای دیپتران خود نسبتاً جوان هستند. قدیمی‌ترین فسیل‌های شناخته شده Musca تنها 70 میلیون سال قدمت دارند. این شواهد نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین اجداد مگس‌های خانگی در دوره کرتاسه، درست قبل از سقوط شهاب سنگ بدنام از آسمان و به گفته برخی، باعث انقراض دایناسورها شده است.

3.مگس های خانه به سرعت افزایش پیدا می‌کنند

اگر شرایط محیطی و شکار نبود، مگس‌های خانگی بر ما غلبه می‌کردند. Musca Domestica چرخه زندگی کوتاهی دارد) ‌فقط 6 روز اگر شرایط مناسب باشد) و یک مگس خانگی ماده به طور میانگین 120 تخم در یک زمان می‌گذارد. دانشمندان زمانی محاسبه کردند که اگر یک جفت مگس قادر به تولید مثل بدون محدودیت یا مرگ و میر فرزندان خود باشند، چه اتفاقی می‌افتد. نتیجه؟ این دو مگس، تنها در مدت 5 ماه، 191,010,000,000,000,000 مگس خانگی تولید می‌کنند که برای پوشش دادن سیاره به عمق چندین متر کافی است.

4.مگس های خانگی دور سفر نمی‌کنند و سریع نیستند

آن صدای وزوز را می‌شنوید؟ این حرکت سریع بال های مگس خانگی است که می‌تواند تا 1000 بار در دقیقه بکوبد. این اشتباه تایپی نیست پس ممکن است شما را متعجب کند که بدانید آنها معمولاً پروازهای کندی دارند و سرعتی در حدود 4.5 مایل در ساعت دارند.

مگس ‌های خانگی زمانی حرکت می‌کنند که شرایط محیطی آنها را مجبور به انجام این کار کند. در مناطق شهری، که مردم در نزدیکی زندگی می‌کنند و زباله‌ها و کثیفی‌های فراوانی یافت می‌شود، مگس‌های خانگی قلمروهای کوچکی دارند و ممکن است فقط 1000 متر یا بیشتر پرواز کنند. اما مگس‌های خانگی روستایی در جستجوی کود بسیار دور و دراز پرسه می‌زنند و در طول زمان تا ۷ مایل را می‌پوشانند. طولانی ترین مسافت پروازی ثبت شده برای یک مگس خانگی 20 مایل است.

5.مگس های خانگی در کثیفی زندگی می‌کنند

مگس‌های خانگی از چیزهایی که ما دور می‌اندازیم، تغذیه و تولید مثل می‌کنند مواردی از قبیل زباله، فضولات حیوانات، فاضلاب، فضولات انسان، و سایر مواد بد. Musca domestica احتمالاً شناخته شده‌ترین و رایج‌ترین حشره است که ما در مجموع از آن به عنوان مگس کثیف یاد می‌کنیم. در مناطق حومه‌ای یا روستایی، مگس‌های خانگی در مزارعی که از پودر ماهی یا کود به‌عنوان کود استفاده می‌شود، و در توده‌های کمپوست که بریده‌های علف و سبزیجات پوسیده انباشته می‌شوند، نیز فراوان هستند.

 

6.مگس های خانگی در رژیم غذایی کاملا مایع هستند

مگس های خانگی دارای قطعات دهانی اسفنج مانند هستند که برای خیساندن مواد مایع خوب هستند اما برای خوردن غذاهای جامد مناسب نیستند. بنابراین، مگس خانگی یا به دنبال غذایی است که از قبل به شکل گودال است، یا راهی برای تبدیل منبع غذایی به چیزی که می‌تواند مدیریت کند، پیدا می‌کند. اینجاست که همه چیز به نوعی بد می‌شود.

وقتی مگس خانگی چیزی خوشمزه اما جامد پیدا می‌کند، دوباره روی غذا می‌چرخد (ممکن است غذای شما باشد، اگر در اطراف باربیکیو شما وزوز کند).

استفراغ مگس حاوی آنزیم های گوارشی است که روی میان وعده مورد نظر کار می‌کنند و به سرعت آن را پیش هضم و مایع می‌کنند تا مگس بتواند آن را بچرخاند.

7.مگس های خانگی با پاهای خود مزه مزه می‌کنند

مگس‌ها چگونه تصمیم می گیرند چیزی اشتها آور است؟ پا می گذارند!

مگس های خانگی مانند پروانه‌ها، به اصطلاح، جوانه‌های چشایی خود را روی انگشتان پا دارند. گیرنده‌های چشایی که chemosensilla نامیده می‌شوند، در انتهای انتهایی استخوان درشت نی و تارسای مگس (به عبارت ساده تر، ساق پا و پا) قرار دارند. لحظه‌ای که آنها بر روی چیزی مورد علاقه فرود می‌آیند (زباله های شما، انبوهی از کود اسب، یا شاید ناهار شما) با قدم زدن در اطراف شروع به نمونه برداری از طعم آن می‌کنند.

8.مگس های خانگی بیماری های زیادی را منتقل می‌کنند

از آنجایی که مگس های خانگی در مکان‌هایی که مملو از عوامل بیماری‌زا هستند رشد می‌کنند، عادت بدی دارند که عوامل بیماری زا را از جایی به مکان دیگر با خود حمل کنند. مگس خانگی روی انبوهی از مدفوع سگ فرود می‌آید، آن را با پاهایش به طور کامل بررسی می‌کند و سپس به سمت میز پیک‌نیک شما پرواز می‌کند و کمی روی نان همبرگر شما قدم می‌زند.

محل‌های غذا و پرورش آنها مملو از باکتری است و سپس استفراغ کرده و مدفوع می‌کنند تا به آشفتگی اضافه شود. مگس خانگی حداقل 65 بیماری و عفونت از جمله وبا، اسهال خونی، ژیاردیازیس، حصبه، جذام، ورم ملتحمه، سالمونلا و بسیاری دیگر را منتقل می‌کند.

9.مگس های خانگی می‌توانند وارونه راه بروند

احتمالاً شما قبلاً این را می‌دانستید، اما آیا می‌دانید آنها چگونه این شاهکار گرانش را انجام می‌دهند؟ ویدئوی حرکت آهسته نشان می‌دهد که مگس خانگی با اجرای یک مانور نیم رول به سقف نزدیک می‌شود و سپس پاهای خود را دراز می‌کند تا با بستر تماس برقرار کند. هر یک از پاهای مگس خانگی دارای یک پنجه تارسال با یک نوع پد چسبنده است، بنابراین مگس قادر است تقریباً هر سطحی، از شیشه پنجره صاف گرفته تا سقف را بگیرد.

از اینکه در این مقاله از مجله کنسل همراه بودید، بسیار خرسندیم.

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل