شنوایی زنبورها – آیا زنبورها صدای محیط اطراف را می‌شنوند؟

شنوایی زنبورها یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر کشفیات و خبرسازی‌های زیادی داشته است.

جالب است  بدانید که زنبورها بر خلاف تصور عموم مردم قادر به شنیدن هستند.

اما چگونه؟ با این مقاله از مجله کنسل همراه شوید تا این راز (شنوایی زنبورها) را با شما در میان بگذاریم.

زنبورعسل اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما موجودی بسیار پیچیده و خارق‌العاده‌ای است.

جالب است بدانید که زنبور حشره‌ای است که کاملاً با محیط خود سازگار بوده و به آن، این امکان را می‌دهد تا با سایر موجودات زنده در یک داد و ستد متعادل و ظریف که در طی میلیون‌ها سال تکامل یافته است، همزیستی کند.

همان‌طور که می‌دانید زنبورها گونه‌های متفاوتی دارند، برخی از آن‌ها همانند زنبورهای عسل بسیار مفید بوده و معمولا با سایر موجودات زنده دیگر کاری نداشته و برخی دیگر آن‌ها نظیر جلیقه زردها به موجودات دیگر هجوم می‌آورند و در بعضی مواقع از آن‌ها تغذیه نیز می‌کنند.

آیا زنبورها قادر به شنوایی هستند یا خیر

برای دانستن این موضوع که آیا زنبورها قادر به شنوایی هستند یا خیر

در ابتدا لازم است شما نگاهی کلی به آناتومی مشترک زنبورها داشته باشید. جالب است بدانید که آناتومی زنبور عسل دارای کارایی بسیار شگفت‌انگیز و خیره کننده‌ای است.

با آناتومی زنبور عسل، هر عنصر هدف مشخصی دارد، تا جایی که به‌خوبی تنظیم می‌شود تا تفاوت‌های نقش‌های بین زنبور کارگر، پهپاد و ملکه را منعکس کند.

بیایید نگاهی دقیق تر به آرایش زیبای زنبور بیندازیم.

بدن زنبور به 3 قسمت سر، سینه و شکم تقسیم می‌شود که هر بخش از این آناتومی هدف خاص خود را انجام می‌دهد و از عملکرد اعضای بدن متصل شده، پشتیبانی می کند.

 

الف) سر دارای چشم‌ها، آنتن‌ها، فک پایین و مغزی بسیار کاربردی و در عین حال کوچک است.

ب) قفسه سینه پایه پاها و بال‌ها است.

ج) شکم شامل نیش، غدد مومی و اندام‌های تناسلی است.

همه موارد عنوان شده در قسمت بالا با هم اسکلت بیرونی زنبور‌‌ها را تشکیل می‌دهند.

اسکلت خارجی زنبورها تا حد زیادی در یک لایه مو پوشانده شده است تا به زنبور عسل در جمع آوری گرده و تنظیم دمای بدن کمک شایانی کند.

برای پاسخ به سوال شنوایی زنبورها لازم است ما سر و قسمت آنتن زنبورها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

سر زنبورها و شنوایی آن‌ها

آنتن‌ها ی سر زنبور و شنوایی زنبورها

بسیار خارق‌العاده و شگفت انگیز است بدانید که آنتن‌های روی سر زنبورها یک نیروگاه قوی حسی را در زنبورها تشکیل می‌دهند که عملکردی برای حس لامسه، بویایی، چشایی و حتی شنوایی منحصر به فرد زنبور فراهم می‌کند.

عجیب است که مردان دارای 13 بخش هستند که هر آنتن را تشکیل می‌دهند، در حالی که زنان دارای 12 قطعه هستند. در هر دو مورد، یک “مفصل” آرنج مانند در امتداد آنتن وجود دارد.

برای لمس، آنتن‌ها دارای گیرنده‌های مکانیکی هستند. حس لامسه مزیت نسبتاً آشکاری از آنتن‌ها است، اما در کمال تعجب دانشمندان، مشخص شد که آنها حس شنوایی زنبورها را نیز به آن‌ها ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید برای سال‌های متمادی احساس می‌شد که زنبورها  با وجود داشتن یک مجموعه تقریباً جادویی از حواس اولیه  قادر به شنیدن نیستند.

در واقع، گوش سنتی مبتنی بر فشار، مانند انسان، وجود ندارد. با این حال، دانشمندان گیج شده بودند که چرا برخی از مطالعات نشان می‌دهند که زنبورها واقعاً به صدا پاسخ می‌دهند.

 

تشخیص صدای زنبورها

به خاطر داشته باشید که آنچه را که ما صدا در نظر می گیریم صرفاً ارتعاش در فرکانس‌هایی است که اتفاقاً با گوش خود تشخیص می‌دهیم.

هیچ قاعده‌ای در طبیعت وجود ندارد که «دستگاه تشخیص ارتعاش» را که ما اتفاقاً آن را گوش می‌نامیم، باید به کنار سر وصل شود. اگر موجودی راهی برای تشخیص ارتعاشات داشته باشد، از طریق هر مکانیزمی، می تواند “بشنود”.

گیرنده های ماکانور روی آنتن زنبور عسل به حرکت ذرات هوا در فرکانس‌های مرتبط با صدا پاسخ می‌دهند. بنابراین، از طریق یک اصل متفاوت برای گوش خود زنبورها در واقع قادر به تشخیص صدا هستند.

در کنار این موضوع، آنتن‌ها همچنین دارای گیرنده‌های بو هستند، اگرچه آنها تنها بخشی از آناتومی زنبور عسل نیستند که می‌توانند بوها را تشخیص دهند.

تنها در شاخک‌ها، زنبورها دارای 170 گیرنده بو هستند که به آنها حس بویایی بسیار تکامل یافته ای می‌دهد.

برقراری ارتباط در زنبورها

زنبورها همچنین از آنتن‌های خود برای برقراری ارتباط با زنبورهای دیگر از طریق لمس استفاده می‌کنند.

جالب اینجاست که زنبورهای عسل در درجه اول به آنتن‌های مناسب برای برقراری ارتباط متکی هستند. علاقه‌ای که نسبت به آنتن های سمت راست نشان داده می‌شود برای دانشمندان یک راز است.

مطالعاتی انجام شده است که ثابت می‌کند زنبورهای عسل وقتی مجبور به استفاده از آنتن سمت چپ خود می‌شوند به خوبی عمل نمی‌کنند. تمایل به استفاده از آنتن های راست آنها شبیه به یک انسان راست دست یا چپ دست است.

با ما در مجله کنسل همره شوید تا شما را با رازهای حشرات موذی و نحوه دفع آن‌ا آشنا نماییم. سپاس از همراهیتان

 

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل