کک و کنه حیوان خانگی خود را بشناسید – 9 بیماری منتقل شده از کک و کنه!

کک و کنه دو حشره‌ای هستند که وقتی ما حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه و . . . را نگهداری می‌کنیم وارد زیست‌بوم ما می‌شوند. این دو حشره بسیار خطرناک هستند و همان‌طور که می‌دانید از خون سایر موجودات زنده تغذیه می‌کنند.
میزان خطر این حشره به قدری است که اگر شما یک نمونه از هر یک را در منزل خود مشاهده کردید لازم است فرآسند سم‌پاشی برای کک و یا فرآیند سم‌پاشی برای کنه را آغاز نمایید. برای این کار شما بایستی از یک سم قوی برای کک و یا یک سم قوی برای کنه استفاده نمایید.
شاید یک اسپری حشره‌کش قوی نظیر اسپری حشره‌کش کنسل بدون بو بتواند دخل این دو حشره موذی را در کسری از بیاورد. در این مقاله از مجله کنسل قصد داریم شما را با ده نکته درباره حشره کنه و حشره کک آشنا نماییم. با ما همراه شوید.

شماره 1: کک‌ها و کنه‌ها برای یافتن میزبان تلاش‌های شگفت انگیزی را انجام می‌دهند

جالب است بدانید که کک‌ها شش پای قدرتمند دارند که به آنها اجازه می‌دهد تا مسافت‌هایی را 200 برابر طول بدن خود (بیش از 12 اینچ) روی یک میزبان بپرند. قدرت پرش آنها معادل پرش انسان از ارتفاع 1200 فوتی است.
از سوی دیگر کنه به جای پریدن، روی انتهای برگ یا تیغه علف با پاهای جلویی دراز می‌ماند و به حیوان یا شخصی که در حال راه رفتن است می‌چسبد.
هر دو بندپایان دارای ادراک حسی حساسی هستند که به آنها امکان می‌دهد تغییرات در گرما، رطوبت، نور، ارتعاشات و سطوح دی اکسید کربن را که نشان دهنده وجود میزبان احتمالی است، تشخیص دهند.

کک‌ها و کنه‌ها برای یافتن میزبان تلاش‌های شگفت انگیزی را انجام می‌دهند

شماره 2: هم کک و هم کنه یک وعده غذایی از خون حیوان خانگی شما درست می‌کنند

کک‌ها و کنه‌ها روی حیوان خانگی شما ساکن می‌شوند تا غذای بعدی خود را تضمین کنند: این غذا همان خون است. شگفت‌انگیز است بدانید کک‌ها زندگی بزرگسالی خود را بر روی یک حیوان می‌گذرانند و اغلب از مقادیر کمی خون تغذیه می‌کنند.
از طرف دیگر کنه‌ها برای چند ساعت تا چند روز به یک حیوان می‌چسبند و به طور مداوم از او تغذیه می‌کنند. پس از پایان تغذیه، کنه جدا می‌شود، از حیوان می‌افتد و در محیط طبیعی زندگی می‌کند.
اگرچه هر کک یا کنه فقط مقدار کمی خون می‌خورد، اما آلودگی شدید می‌تواند باعث کم‌خونی شود. بچه گربه‌ها یا توله سگ‌های کوچک می‌توانند خون کافی از دست بدهند که حتی باعث مرگ آن‌ها شود.

شماره 3: حیوانات خانگی اغلب سرنخی ندارند که آفات را در خود جای داده‌اند

هنگامی که کنه مکان مناسبی برای تغذیه پیدا می‌کند، پوست حیوان را برش می‌دهد، لوله تغذیه آن را وارد می‌کند و گاز می‌گیرد. زیرا کنه هنگام گاز گرفتن مقدار کمی بزاق ترشح می‌کند که دارای خواص بی‌حس‌کننده است. میزبان درد یا خارش را احساس نمی‌کند و به کنه‌ها اجازه می‌دهد تا چندین روز بدون شناسایی تغذیه شوند.

حیوانات خانگی اغلب سرنخی ندارند که آفات را در خود جای داده‌اند

شماره 4: کک و کنه می‌توانند بیماری‌های خطرناک را منتقل کنند

کک‌ها و کنه‌ها می‌توانند با خونی که می‌خورند، بیماری‌ها را تشخیص دهند. هنگامی که از میزبان های دیگر تغذیه می‌کنند، مقدار کمی بزاق حاوی پاتوژن ‌های باکتریایی یا ویروسی از خود باقی می‌گذارند و بیماری را منتقل می‌کنند.
بیماری‌هایی که توسط کک منتقل می‌شوند عبارتند از:
1. کرم‌های نواری
2. بیماری خراش گربه
3. تیفوس موشی
4. مایکوپلاسما هموفلیس

بیماری های منتقل شده توسط کنه عبارتند از:
1. بیماری لایم
2. تب منقوط کوههاى راکى
3. ویروس پواسان
4. ارلیشیوز
5. آناپلاسموز

کک و کنه می‌توانند بیماری‌های خطرناک را منتقل کنند

شماره 5: کک و کنه ها چرخه زندگی پیچیده ای دارند

کک‌های بالغ تخم‌هایی می‌گذارند که به لاروهای کرم‌مانندی تبدیل می‌شوند که از مواد آلی و خون هضم شده که بزرگسالان باقی می‌گذارند، تغذیه می‌کنند. لاروها شفیره می‌شوند و در داخل پیله به کک بالغ تبدیل می‌شوند. چرخه زندگی آنها بسته به شرایط محیطی می‌تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. کک‌های بالغ تازه ظاهر شده باید قبل از تخم‌گذاری تغذیه کنند.
از سوی دیگر کنه‌ها همچنین تخم می‌گذارند که به لاروهای کوچک تبدیل می‌شوند که به پوره و سپس بالغ تبدیل می‌شوند. مراحل لارو و پوره نسخه های کوچکتر کنه بالغ هستند. کنه‌ها برای زنده ماندن باید حداقل یک بار در هر مرحله یک میزبان پیدا کنند و تغذیه کنند. چرخه زندگی آنها می تواند تا سه سال نیز طول بکشد.

شماره 6: چند کک بالغ می‌توانند در کمترین زمان به یک هجوم تبدیل شوند.

کک‌های بالغی که روی حیوان خانگی شما می‌خزند تنها 5 درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند و تخم‌ها (50 درصد)، لاروها (35 درصد) و شفیره‌ها (10 درصد) 95 درصد دیگر را تشکیل می‌دهند. این بدان معناست که برای هر کک بالغی که می‌توانید ببینید، 19 کک دیگر در فرش، ملافه و مبلمان خانه شما کمین کرده‌اند.
یک کک ماده می‌تواند روزانه 50 تخم بگذارد، بنابراین جمعیت کک شما می‌تواند به سرعت رشد کند. درمان آلودگی به کک شامل از بین بردن آفات محیط شما در هر مرحله از زندگی و کشتن کک‌های بالغ حیوان خانگی شما می باشد. شما بایستی این کار را با سمپاشی انجام دهید.

شماره 7: حیوانات خانگی ممکن است به نیش کک حساسیت داشته باشند.

بیشتر حیوانات از بزاق یک برآمدگی خارش دار ایجاد می‌کنند که کک‌ها پس از هر نیش از خود به جا می‌گذارند. برخی از سگ‌ها و گربه‌ها واکنش شدیدتری به نام درماتیت آلرژی کک را تجربه می‌کنند که در آن یک نیش کک باعث ایجاد بثورات شدید خارش‌دار می‌شود که نیاز به درمان دامپزشکی دارد. اگر حیوان خانگی شما FAD دارد، کنترل دقیق کک بسیار مهم است.

حیوانات خانگی ممکن است به نیش کک حساسیت داشته باشند.

8: تهدید کک ها و کنه ها در زمستان از بین نمی‌رود.

اگرچه کک‌ها نمی‌توانند در دمای زیر صفر زنده بمانند، اما تعداد کمی از کک‌ها ممکن است روی میزبان‌ها و در مناطق سرپناه مانند لانه حیوانات وحشی و زیر ساختمان‌ها زمستان‌گذرانی کنند. تولید مثل به طور قابل توجهی کند می‌شود، اما در بهار و تابستان دوباره سرعت می‌یابد.
چرخه زندگی کنه 2 تا 3 سال طول می کشد. بسیاری از گونه ها برای رشد از مرحله لارو تا پوره نیاز به زمستان دارند و در دمای انجماد در مناطق عایق بندی شده مانند بستر برگ زنده می‌مانند. هنگامی که دما افزایش می‌یابد، کنه‌ها دوباره فعال می‌شوند و میزبان بعدی خود را جستجو می‌کنند.
از اینکه در این مقاله از مجله کنسل که به شناسایی حشرات متداول حیوانات خانگی شما، یعنی کک و کنه پرداخته است، ما را همراهی کردید سپاس‌گزاریم.

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل