گروه خونی مورد علاقه پشه ها – آیا می‌دانید که پشه‌ها به گروه خونی خاصی بیشتر جذب می‌شوند؟

گروه خونی مورد علاقه پشه ها کدام است؟ با ورود به فصل بهار و تابستان کم کم سر و کله حشرات موذی نظیر پشه‌ها پیدا می‌شود و کم کم آسایش ما به خطر می‌افتد . مجله کنسل امروز با شماست تا شما را با گروه خونی مورد علاقه پشه‌ها آشنا نماید.

گروه خونی مورد علاقه پشه‌ ها کدام است

همان‌طور که می‌دانید پشه ها به راحتی می‌توانند بیماری‌هایی مانند مالاریا، زیکا و تب دنگی را در جوامع انسانی گسترش دهند، به همین دلیل محققان در حال بررسی عوامل مختلفی هستند که ممکن است برخی از افراد را برای پشه ها جذاب‌تر کند. یکی از این موارد می‌تواند گروه خونی مورد علاقه پشه ها باشد.

نگاه به این موضوع از زمانی مورد توجه قرار گرفت که پشه ها برخی افراد را در زمان و مکان مشترک بیش‌تر از سایر مورد حمله قرار داده و نیش می‌زنند. حتی زمانی که شما از دستگاه پشه کش و یا اسپری های پشه کش استفاده کرده‌اید. به نظر شما این موضوع جه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

در این مقاله از مجله کنسل قصد داریم که به بررسی ارتباط بین نیش پشه و گروه خونی در افراد به صورت اجمالی بپردازیم. پس با ما همراه شوید.

این موضوع را با یک سوال مشخص آغاز می‌کنیم: آیا افرادی که صاحب یک گروه خونی خاص هستند بیشتر از سایر افراد در معرض نیش پشه‌ها قرار دارند؟

چه عواملی پشه‌ها را جذب می‌کند

جالب است بدانید که افراد با گروه‌های خونی متفاوت، از مجموعه‌های متفاوتی از پروتئین‌های خاص که به آن آنتی‌ژن نیز گفته می‌شود، بر روی سطح گلبول‌های قرمز خون خود برخوردارند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید شما گروه خونی خود را از پدر و مادر خود به صورت مشترک خود به ارث می‌برید. به صورت کلی افراد می‌توانند دارای چهار گروه خونی مختلف باشند. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

گروه خونی A: فقط یک آنتی ژن A در سطوح گلبول‌های قرمز خون فرد دیده می‌شود.
گروه خونی B: فقط یک آنتی ژن B در سطوح گلبول‌های قرمز خون فرد دیده می‌شود.
گروه خونی AB: هر دو آنتی‌ژن A و B در سطوح گلبول‌های قرمز خون فرد دیده می‌شود.
گروه خونی O: هیچ یک از آنتی ژن A یا B در سطوح گلبول‌های قرمز خون فرد دیده نمی‌شود.

جالب است بدانید که در برخی از افراد این آنتی‌ژن‌ها را در مایعات بدن خود نظیر بزاق یا اشک دارا هستند. به این دسته از افراد افراد مخفی می‌گویند. به عنوان مثال، کسی که گروه خونی A دارد، ترشح کننده آن از نوع A است. کسانی که گروه خونی O دارند آنتی ژن H ترشح می‌کنند که می‌توان گفت پیش‌ساز آنتی ژن A و B است.

حال که با انواع گروه خونی افراد آشنا شدید نوبت آن رسیده که با گروه خونی مورد علاقه پشه‌ها آشنا شوید.
تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که پشه‌ها بیشتر جذب افراد دارای گروه خونی O هستند، می‌شوند. اما دلیل این موضوع چیست؟ در تحقیقات زیر، محققان این موضوع را به صورت دقیق‌تر بررسی کرده‌اند:

در یک مطالعه قدیمی که در سال 1974انجام شده است، 102 شرکت‌کننده را برای بررسی عوامل مختلف فردی که می‌تواند پشه‌ها را جذب کند، در نظر گرفته شدند. در نهایت دست یافتند که گروه خونی مورد علاقه پشه ها، گروه خونی O است و پشه‌ها بیشتر از سایر افراد جذب این افراد شده‌اند.

اخیراً نیز در یک تحقیق که در سال 2019 برای ترجیحات گروه خونی پشه ها انجام شد نشان داد که گروه خونی O، گروه خونی مورد علاقه پشه‌هاست. آنها این کار را با ارائه نمونه‌هایی از گرو‌های خونی مختلف در فیدرهای جداگانه انجام دادند. مشاهده شد که پشه‌ها ترجیح می‌دهند از فیدر نوع O تغذیه کنند تا سایر تغذیه کننده‌ها.

از سوی دیگر مطالعه‌ سال 2004، که ترجیح پشه‌ها را برای گروه خونی و وضعیت ترشح کننده را مورد بررسی داد، به صورت کلی نتایج زیر را نشان داد:

1. پشه‌های بیشتری روی افراد با گروه خونی O فرود آمدند. با این حال، این نتیجه تنها در مقایسه با گروه خونی A و نه با سایر گروه‌های خونی از نظر آماری معنی‌دار بود.
2. پشه ها به طور قابل توجهی بیشتر از ترشح کننده های نوع A فرود می‌آیند.

اما در این مطالعه گروه خونی O بر گروه A ترجیح داده می‌شود و نمی‌توان این نتیجه را برای سایر گروه‌های خونی نیز عنوان کرد. واضح است که سایر عوامل فردی نیز می‌توانند بر این که پشه‌ها چه کسی را برای نیش زدن انتخاب می کنند تأثیر بگذارند.

چه عواملی پشه‌ها را جذب می‌کند؟

بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی دیگر از عوامل فردی که می‌توانند پشه‌ها را جذب کنند، بیاندازیم.

الف) دی اکسید کربن

شما هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می‌کنید و ردی از دی اکسید کربن باقی می گذارید که پشه می‌تواند به‌راحتی آن را دنبال کنند.
افزایش دی اکسید کربن در هوا می‌تواند به پشه هشدار دهد که میزبان احتمالی بسیار نزدیک است. سپس پشه به سمت منبع دی اکسید کربن حرکت می‌کند.

ب) بوی بدن

اگر متوجه شدید که پشه‌ها بیشتر از سایر افراد شما را نیش می‌زنند، ممکن است بوی خوبی برای آن‌ها داشته باشید. عوامل مختلفی ممکن است روی بوی پشه تأثیر بگذارد، مانند:
ترکیبات روی پوست شما محققان چندین ترکیب موجود بر روی پوست را یافته‌اند که برخی از افراد را برای پشه‌ها جذاب‌تر می‌کند. به عنوان مثال می توان به آمونیاک و اسید لاکتیک اشاره کرد.
از سوی دیگر باکتری‌های روی پوست شما نیز می‌توانند بر بوی بدن شما تأثیر بگذارند.

ج) حرارت

علاوه بر دی اکسید کربن و بوها، بدن ما نیز گرما می‌دهد. تحقیقات انجام شده توسط منبع معتبر 2017 نشان داده است که پشه‌های ماده صرف نظر از اندازه آنها به سمت منابع گرما حرکت می‌کنند.

د) رنگ

اگرچه مشخص نیست چرا، اما تحقیقات در سال 2018 نشان داده است که پشه ها بیشتر جذب اجسام سیاه می‌شوند. به همین دلیل، اگر رنگ‌های تیره‌تری بپوشید، ممکن است متوجه شوید که نیش پشه‌ها بیشتر می‌شود.

ه) بارداری

یک مطالعه در سال 2004 نشان داد که تعداد بیشتری از پشه‌ها در مقایسه با زنان غیرباردار جذب زنان باردار می‌شوند.
این ممکن است به این دلیل باشد که زنان باردار دی اکسید کربن بیشتری آزاد می‌کنند و دمای بدنشان بالاتر است.

از اینکه مجله کنسل را در این مقاله علمی همراهی کردید، بسیار سپاس‌گزاریم.

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل