پشه‌ها چطور بدن ما را نیش می‌زنند؟ و علت خارش نیش پشه چیست؟

با توجه به اینکه هم‌اکنون در فصل تابستان بسر می‌بریم، فصلی که خیلی از ما شب‌ها در هنگام خواب و یا در فضاهای باز به شدت با پشه‌ها و نیش زدنشان، همینطور خارش و تورم پس از آن درگیر هستیم، در این مقاله قصد داریم تا در مورد اینکه پشه‌ها چطور به بدن ما جذب می‌شوند و چطور آن را گزیده و باعث خارش و تورم و حتی گاهی عفونت می‌شوند، بپردازیم.
قدمت حضور پشه‌ها در زمین به 210 میلیون سال قبل برمی‌گردد، در حال حاضر بیش از 3000 نوع مختلف پشه در دنیا وجود دارد اما تنها پشه‌های ماده بدن ما را می‌گزند. پشه‌های ماده به دلیل تخمک‌گذاری و تولید مثل به پروتئین موجود در خون ما نیاز مبرم دارند. پشه‌ها تا سه برابر وزن خود می‌توانند از خون ما بمکند.

اما یک سوال جالب اینکه چطور ما متوجه نیش زدن پشه نمی‌شویم؟

پشه‌ها به 4 دقیقه زمان نیاز دارند تا بتوانند مقدار خون و پروتئینی که لازم را دارند را از درون رگ‌های ما بمکند، آن‌ها برای اینکار ابتدا برای اینکه ما درد نیش را حس نکنیم، آب دهان‌شان را بر روی پوست بدن ما ریخته و پوستمان را بی‌حس می‌کنند، بعد از آن که پوستمان بی‌حس شد، پشه‌ها شروع به پیدا کردن رگ‌هایمان کرده و به محض یافتن عروق خونی مجددا آب دهانش که شامل بیش از 100 پروتئین است را روی پوست ریخته تا هم آن را بی‌حس کنند و هم از لخنه شدن خون جلوگیری شود.

خارش ناشی از نیش پشه
آب دهان پشه شامل پروتئین‌هایی غیر سمی است که سبب تورم و قرمزی و خارش پوست بدنمان می‌شود. پشه‌ها ممکن است هر نقطه از بدن ما مورد حمله قرار بدهند ولی در کل حشراتی که بالدار هستند، قسمت‌های صورت و دست یا پا را بیشتر مورد هدف نیش و گزش قرار می‌دهند.

عفونی شدن نیش‌های حشرات
اولین لایه محافظتی یا همان پوست ما در برابر نیش پش‌ها شکاف برداشته و باکتری‌های روی سطح بیرونی پوست به داخل بدن نفوذ کنند که ممکن است باعث عفونت شوند.

پشه‌ها به دنبال بو، کربن دی اکسید تولید شده در بازدم و مواد شیمیایی که در عرق بذن انسان وجود دارند می‌روند و به این صورت هدف خود را برای نیش زدن و بلعیدن خون انتخاب می‌کنند.

برخی از بیماری‌هایی که پشه‌ها منتقل می‌کنند:

  • ویروس نیل غربی
  • تب زرد
  • مالاریا
  • تب دنگی

راه‌های جلوگیری از نیش پشه:

  • درفصل گرما خانه و زمان‌هایی که پشه‌ها بیشتر فعال هستند، کمتر به بیرون از خانه برویم.
  • استفاده از توری و پوشاندن تمامی منافذ خانه برای جلوگیری ورود آن‌ها
  • استفاده از حشره‌کش‌ها

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل