مورچه و موریانه چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

موریانه‌ها مانند مورچه ها حشرات کوچکی هستند که بسیاری از ما تفاوت آن دو را هنگامی که صحبت از مورچه نجار به میان آید نمی‌دانیم.
شباهت این دو به قدری زیاد است که به موریانه‌ها گاها مورچه‌های سفید نیز می‌نامند.
مورچه‌های نجار و موریانه‌های چوب، هر دو لانه‌های خود را داخل چوب می‌سازند. اما آن‌ها در شکل ظاهریشان و شیوه ساخت لانه با یکدیگر تفاوت‌های واضحی دارند.
به طور مثال موریانه‌ها چوب‌ها را می‌خورند و تنها جای باقی مانده از آن‌ها فضولاتشان است در حال که مورچه‌های نجار چوب‌ها را کنده و داخلشان را حفر می‌کنند تا لانه‌شان را درون چوب بسازند. به همین دلیل خاک اره‌ در اطراف لانه‌های آن‌ها به وفور دیده می‌شود.

مورچه‌های نجار برای ساختن لانه خود و گسترش آن به سراغ چوب‌های مرطوب و آسیب دیده می‌روند، در صورتی که موریانه‌ها برای تغذیه خود چوب‌های سالم را انتخاب کرده و می‌جوند.
همانطور که در بالا اشاره کردیم لانه‌های هر دوی این گونه مورد بررسی در چوب است ولی نحوه حفاری و تونل ساختن آن‌ها متفاوت است. تونل‌های ساخته شده توسط موریانه‌ها سفت و خشن است و از به گل و لای آغشته است در حالی که تونل‌هایی که مورچه‌ها می‌سازند بسیار نرم است.
بنابراین وجود گل و لای در بین چوب‌های کنده شده می‌تواند دلیلی بر وجود موریانه در آن چوب باشد.

از طرف دیگر مورچه‌های بالدر نیز بسیار به موریانه‌های بالدر شباهت دارند، که در پست بعدی به این تفاوت‌ها نیز خواهیم پرداخت.

از تفاوت‌های ظاهری این دو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • از نظر شکل و فرم بدنی موریانه‌ها کشیده و مستطیل شکل هستند به گونه‌ای کمرشان باریک‌تر از نواحی دیگر بدنشان نیست، در صورتی که مورچه‌های نجار قسمت میانی بدنشان باریک‌تر است.
  • شاخک‌های مورچه‌های نجار خمیده شکل هستند ولی موریانه‌ها دارای شاخک‌های صاف می‌باشند.
  • مورچه‌های نجار سیاه و تیره رنگ هستند ولی موریانه‌ها روشن و کرم رنگ هستند.
  • مورچه‌های را می‌توان وقتی به دنبال یافتن غذا دیده هستند مشاهده کرد در حالی که موریانه‌ها دیده نمی‌شوند، مگر به دلیل خراب شدن لانه‌شان.

آموزش‌های مرتبط

داده ای یافت نشد

محصولات کنسل